Richtlijn herstel en beheer (water)bodemkwaliteit

Transport en overslag, Railtransport

Transport via het spoor is financieel een aantrekkelijk alternatief bij bodemsaneringsoperaties welke zich op grote afstand bevinden van een grondverwerkingsbedrijf of de stortinrichting waar de grond naar toe wordt afgevoerd. Transport over het spoor is alleen dan financieel aantrekkelijk wanneer de afstand afgelegd per spoor 160 km (voortransport 0-5 km) of 200 km (voortransport 15-20 km) of meer bedraagt.
Van grotere betekenis dan de financiële voordelen kunnen de milieuhygiënische argumenten zijn: beperking van het verkeer heeft (beperkte) positieve effecten op het milieu en helpt de verkeersdruk op de Nederlandse wegen enigszins te beperken. Vanuit milieu-oogpunt kan railtransport reeds bij verplaatsingsafstanden al vanaf 25 – 30 kilometer een optie zijn, mits voor- en natransport laag kunnen worden gehouden (zie literatuurverwijzing 7).

Voor transport via het spoor zijn, behalve een railverbinding, vereist:

  • continuïteit in het voor transport vrijkomen van de verontreinigde grond, zodat de hoeveelheid aan te bieden grond zich binnen voorafgesproken marges bevindt (zonodig tot stand gebracht door inzet van een grote tussenopslagcapaciteit);
  • grote partijen met dezelfde afvoerbestemming;
  • een laad- en een ontvangststation gesitueerd in de nabijheid van de saneringslocatie resp. de ontvangstlocatie.

Gezien de intensieve dienstregeling van de NS is de flexibiliteit sterk beperkt en dient vooraf een goed plan te worden gemaakt over het afvoeren van de grond per spoor. In het algemeen zal het laden van de treinwagons overdag gebeuren en het transport via het spoor ’s nachts.