Richtlijn herstel en beheer (water)bodemkwaliteit

Transport en overslag, Railtransport in bulk

Naast het ACT-systeem is het in sommige gevallen mogelijk de grond in bulk per spoor af te voeren. Hiervoor worden door de NS zogenaamde zijlossers (Fals) gebruikt. Deze wagons hebben een netto laadvermogen van 55 ton en zijn in wagongroepen van 25 wagons beschikbaar met een maximum capaciteit van 1375 ton per treinlading.
Het laden en lossen van deze wagons vereist speciale voorzieningen. De bovenkant van de wagon bevindt zich op ca. 4 meter boven bovenkant spoorstaaf. De NS staat niet toe deze wagons met een shovel te laden vanwege het risico van schade aan de wagons. Er zal dus een andere (duurdere) laadmethodiek gevonden moeten worden, bijvoorbeeld laden bij een speciaal hiervoor ingericht overslagbedrijf.

Het lossen is in principe alleen mogelijk boven een zogenaamde ‘losbunker’. Hiervoor zal of het spoor omhoog moeten worden gebracht of de ontvangende locatie zal een dergelijke ‘losbunker’ moeten aanleggen. Een en ander brengt hoge handlingskosten met zich mee indien geen speciale voorzieningen standaard aanwezig zijn.

Bij afvoer van partijen kleiner dan een complete treinlading wordt geen optimaal gebruik gemaakt van deze vervoersmethode en stijgen de transportkosten per ton aanzienlijk.
Deze vervoersmethode is alleen dan te overwegen indien de vervuilde locatie zich in de nabijheid van een spoorverbinding bevindt, en de afvoerbestemming ook per spoor bereikbaar is.