Richtlijn herstel en beheer (water)bodemkwaliteit

Transport en overslag, Trends en ontwikkelingen

Transport over de weg is tot op heden verreweg de meest toegepaste vervoerswijze voor grond van bodemsaneringen. Per jaar wordt er naar schatting 2 miljoen ton verontreinigde grond afgegraven, vervoerd en elders verwerkt. Deze vervoersstromen vinden voornamelijk plaats over de weg.
Railtransport en transport per boot worden minder vaak toegepast voor het vervoeren van verontreinigde grond van bodemsaneringen. De geringere flexibiliteit van beide laatstgenoemde transport- middelen is momenteel het voornaamste knelpunt. Toch is het uit financieel en milieu-oogpunt aantrekkelijk om transport van verontreinigde grond, vooral bij grote vervoersafstanden (200 km of meer), in de toekomst meer via rail dan wel boot uit te voeren. Bijkomend voordeel is dat vermindering van transport per weg ook bijdraagt aan de vermindering van de verkeersdichtheid.
Combinaties van transportmiddelen kunnen de voordelen van weg- (flexibiliteit) en railtransport of transport per boot (voordeliger en milieuvriendelijker) combineren. Er is een eerste aanzet gemaakt voor een afwegingsmodel voor transportsystemen bij bodemsaneringsoperaties (zie literatuurverwijzing 7, 10).

Een ander ontwikkeling is het ontwikkelen van universele en/of multifunctionele containers die uitwisselbaar zijn met de verschillende opnamesystemen die bij afvaltransport over de weg, per spoor en over water gebruikt worden.

Hydraulisch transport wordt veelal toegepast bij transport van baggerspecie. Bij verontreinigde grond is deze methode, hoewel potentieel toepasbaar, nog niet toegepast.