Richtlijn herstel en beheer (water)bodemkwaliteit

Eigenschappen metalen en geleiderail (voertuigkering)

Algemeen

De metalen, die worden toegepast in de GWW-sector zijn te onderscheiden in verschillende hoofdgroepen:

  • Ferro (ijzer en staal): beide materialen kunnen roesten wanneer er geen of onvoldoende bescherming is aangebracht. Ze bezitten magnetische eigenschappen en kunnen met behulp van een magneet worden herkend. In het afvalstadium wordt het materiaal schroot genoemd;
  • gelegeerd staal (ook wel roestvrij- of roestvast staal (RVS) genoemd): binnen de groep RVS, is RVS 18/8 (18/8 = chroom/nikkel-verhouding) en chroomstaal te onderscheiden. Het RVS 18/8 is niet magnetisch, het chroomstaal wel. In het afvalstadium wordt gesproken van gelegeerd schroot;
  • non-ferro metalen. Dit zijn metalen zoals koper, aluminium, lood, zink, tin, nikkel en chroom. Van deze metalen is alleen nikkel magnetisch. Veelal zijn de non-ferro metalen in gelegeerde vorm aanwezig, dat wil zeggen gemengd met een ander metaal;
  • afrasteringen bestaan onder andere uit geplastificeerd staal. Als kunststof wordt veelal PVC gebruikt.

Mogelijke verontreinigingen

Mogelijke verontreinigingen van geleiderails betreffen:

  • Conservering (zinkhoudende verf);
  • Zink (zinklaag).

Mogelijke verontreinigingen van overige metalen, die worden toegepast in de GWW-sector, betreffen:

  • aangehechte olie (o.a. liftkabels);
  • bitumenlaag;
  • overige coatings, w.o. emaille;
  • plastificeerlaag;
  • verfresten (zware metalen);
  • zink (verzinkt staal).

Risico’s

Gezondheid en Arbeidsomstandigheden

Metalen kunnen eventueel verontreinigd zijn met asbest. In dat geval dienen maatregelen volgens de regels van het externe linkArbobesluit gevolgd te worden. Zie verder [Asbesthoudende materialen].

Milieu

Geen bijzondere risico’s.