Communicatie, begrippenlijst
Communicatie |
Het uitwisselen van informatie op welke manier dan ook |
Participatie |
Het meepraten en meedenken van betrokken actoren over de uitvoering van bodemonderzoek of bodemsanering |
Communicatieplan |
Een uitgewerkt plan waarin wordt beschreven hoe en met behulp van welke middelen de communicatie wordt aangepakt. (aangepaste versie) |
Saneren |
als bedoeld in de Wet bodembescherming |
De wet |
Wetbodembescherming |
Bevoegd gezag |
gedeputeerde Staten van een provincie of burgemeester en Wethouders van een gemeente die belast is met de uitvoering van de Wet Bodembescherming |
Saneringsplan |
Een plan als bedoeld in artikel 39 eerste lid van de Wet Bodembescherming |
Actoren |
De betrokkenen (personen, organisaties en instanties) bij de uitvoering van het onderzoek of de sanering |
De vertegenwoordiger |
De vertegenwoordiger van de betrokken doelgroep |
Evaluatie |
Beoordeling van de effectiviteit en efficiëntie van (een bepaalde fase) van het communicatietraject; |
Communicatiewerkgroep |
een werkgroep bestaande uit diverse betrokken actoren, die tot taak heeft de initiatiefnemer van bodemonderzoek of -sanering te adviseren |
Initiatiefnemer |
Degene die het initiatief neemt om een bodemonderzoek of - sanering uit te laten voeren. |
Belanghebbenden |
Belanghebbenden zijn partijen die een rol kunnen spelen of hebben bij water/bodemproblematiek. Hiermee wordt niet een initiatiefnemer, het bevoegd gezag of de probleemoplosser bedoeld. |
Nazorg |
Nazorg is het geheel van controleren, beheren en onderhouden en zo nodig vervangen van de aangebrachte isolatie- en controlemaatregelen, teneinde de kwaliteit van een bodemsanering en daarmee de bereikte milieuhygiënische situatie (duurzame reductie van risico’s) ook op de langere termijn te kunnen garanderen. |