Richtlijn herstel en beheer (water)bodemkwaliteit

Communicatie bij bodemsanering, de rol van de media bij bodemonderzoek en bodemsanering

Bij communicatie over bodemsanering speelt de media ook een rol. Berichten in de media kunnen grote invloed hebben op de beleving van bodemverontreiniging door bewoners. Ook de overheid is vaak gevoelig voor de manier waarop de zij in het nieuws komt met de aanpak van bodemverontreiniging. Bij conflicten kan het gebeuren dat bewoners of overheid de media als wapen inzetten. Zulke situaties zijn te voorkomen door een goede communicatie tussen overheid en media.
De media spelen dus een rol bij de communicatie tussen bewoners en de projectorganisatie. Een advies is om betrokken partijen altijd in te lichten vóór de media. Er zijn weinig dingen zo erg als uit de krant moeten vernemen dat je eigen gezondheid, woongenot en andere belangrijke zaken worden bedreigd (zie Literatuurlijst nr 1). Communicatie met bevolking en media bij bodemverontreiniging, Fred Woudenberg, Bureau medische Milieukunde, januari 1995)
De aandacht voor onderwerpen in de media is niet in de hand te houden. Het is ook niet verstandig om daarnaar te streven. Zeker niet als dat neerkomt op het verstrekken van onjuiste informatie of het achterhouden van informatie. De afbreuk aan de geloofwaardigheid van de overheid door onjuiste informatie te geven of door informatie achter te houden, valt bijna nooit meer goed te maken. Geloofwaardigheid wordt slechts langzaam opgebouwd, maar kan snel weer verloren gaan. Als de overheid een duidelijke fout gemaakt heeft of bepaalde informatie niet kan geven, is het beter dit gewoon te vermelden dan proberen de zaak met een smoes te redden.
Door als projectorganisatie zelf goed contact te onderhouden met de media heb je meer invloed op de juistheid van de informatie en die gepubliceerd wordt en de timing van publicatie. Het doel van de communicatie met de media moet aansluiten bij het doel van de communicatie met bewoners en andere betrokkenen. En als er een goede relatie is opgebouwd tussen mensen uit de projectorganisatie en bewoners, zullen bewoners eerder geneigd zijn de mensen van de projectorganisatie te benaderen dan de pers. Dit draagt bij een goede onderlinge communicatie, waardoor onrust en stress bij omwonenden verminderen en het bodemsaneringstraject vlotter verloopt.